Ťažký začiatok

24.04.2020

Aký výstižný názov pre môj prvý príbeh. Ale je ťažký začiatok naozaj taký ťažký alebo je to len veľmi subjektívne vnímanie niečoho, čo vybáča zo zaužívaných koľají a človek musí vystúpiť zo svojej imaginárnej komfortnej zóny?

V krátkom slovníku slovenského pravopisu som si slovo ťažký vyhľadala. Okrem negatívneho významu namáhavý, neľahký, vyčerpávajúci znamená aj taký, ktorý má intenzívny účinok, silný, veľký. Tým sa zo slovného spojenia spájajúceho sa prevažne s negatívnymi emóciami stáva slovné spojenie skôr pozitívneho charakteru.

Aj takto nejako by som mohla charakterizovať svoje ťažké začiatky po presťahovaní sa z nášho krásneho Slovenska do ani nie tak vzdialeného zahraničia. Niekto by si už pri len zmienke o sťahovaní pomyslel na rôzne ťažkosti s tým súvisiace. Ja som za tým všetkým videla túžbu, sen a niečo veľké a jedinečné. Poviete si: "Tá dievčina určite nosí okuliare prinajmenšom s ružovým rámom, ak nie rovno s ružovými sklami!"

Áno, priznávam, je to uhol pohľadu a správny výber optiky.

Určite zaváži aj fakt, že sťahovať som sa nemusela, bol to môj, dá sa povedať, rozmar. Niežeby Slovensko bolo pre mňa malé, to vôbec nie, ale po rokoch strávených prácou v korporácii, zahraničnými služobnými cestami a množstvom kolegov zo zahraničia som túžila v zahraničí aj pracovať. Ešte raz zažiť ten pocit z neznáma, keď sa človek musí spoliehať len na seba, preverí si svoje nadobudnuté skúsenosti a navyše je v úplne cudzom prostredí.

Ťažký začiatok, toto slovné spojenie mi napadlo nedávno, keď som sa prechádzala po nákupnej pasáži hlavnej stanice v Zürichu a zastavila som sa pred prevádzkou take-away. Tam sme si s mojím mužom kúpili jedlo tesne po našom presťahovaní do zahraničia.

Presne si pamätám ten pocit, akoby to bolo včera, keď sme s manželom počítali každý rappen a za kúsok pizze sme zaplatili toľko ako na Slovensku za celú.

Bolo to v čase, tesne po našom presťahovaní, keď sme žili iba z úspor. Mäso sme chodili nakupovať do najlacnejšieho nákupného reťazca a aj to len malé balenie, keďže tu je mäso oproti Slovensku neporovnateľne drahšie. Zo Slovenska sme si priniesli dokonca krabicu surovín, aby sme ušetrili.

Vtedy som sebe a aj môjmu mužovi povedala, ako sa teším na ten deň, keď sa pôjdeme najesť do normálnej reštaurácie.

A tiež som sa tešila na ten deň, keď budem môcť ísť normálne nakúpiť. Taký ten klasický sobotňajší nákup. Ako bežal čas a my sme sa s manželom zabývali, prevádzku take-away sme navštevovali menej a menej. Objavili sme totiž nové, kde je jedlo chutnejšie a zdravšie a implicitne aj drahšie. No a v momente, keď som opäť stála na mieste, kde sme si kúpili naše prvé jedlo, som sa iba pousmiala. Pousmiala, uvedomujúc si, ako všetko na svete každý z nás vníma subjektívnym pohľadom. Pretože náš začiatok v cudzom svete vôbec nebol náročný.

Skôr to bolo o tom, že začiatky znamenajú vždy niečo nové, predtým nepoznané.

Situácií, akou bola táto, som v živote zažila mnoho a vždy som si povedala, aké to bolo na začiatku ťažké. Určite každý z nás má v pamäti nejaký ťažký začiatok. To ťažké väčšinou znamená nejakú malú obetu, či už v podobe voľného času, zvýšeného pracovného tempa, prípadne spánkového deficitu.

Pohľad na takýto začiatok sa mení v momente, keď k nemu človek začne pristupovať ako k niečomu, čo ho motivuje.

Čo si želá a je s tým stotožnený. A to platí vo všetkých oblastiach života. A tak si želám, nech sú všetky začiatky presne také, aby v človeku zanechali silný zážitok z niečoho veľkého.

Pretože aj keď sa môžu javiť ako ťažké, vždy znamenajú predzvesť niečoho nového, čo náš život v konečnom dôsledku len obohatí.

Lenka S.

Som dievča, ktoré vymenilo najväčšie mesto Slovenska za to najväčšie vo Švajčiarsku. Som mama, ktorá každý deň dostáva more lásky od svojich detí. Som večný snílek, ktorý verí, že cesta je cieľ a že aj tak všetko dobre dopadne.

Vaše komentáre sa zobrazia len, ak ste súčasne prihlásení na Facebooku. :-)

© 2019 Občianske združenie Trikvetra
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky